Het archief van juni, 2012

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " juni, 2012 " d.d. 30.06.2012

UEFA en Michel Platini…zucht!

Gepubliceerd op 30 juni 2012 - 17:00

UEFA-voorzitter Michel Platini speelt weer eens met de gedachte om iets nieuws te gaan doen. Hij wil van het Europees Kampioenschap in 2020 een tour door Europa maken. In het kader van het zestigjarig bestaan van het EK zou het toernooi in twaalf steden, 13 ongelukken in Europa plaats moeten vinden.

In 1960 werd het toernooi voor het eerst gehouden met slechts vier ploegen en werd gewonnen door de voormalige Sovjet-Unie. Later werd het toernooi uitgebreid naar acht, zestien en bij dit laatste EK zelfs naar vierentwintig. Of dit allemaal nog niet genoeg is zal het volgende EK (heel toevallig wordt dat in het land van Platini, Frankrijk gehouden) met maar liefst vierentwintig ploegen aan de start verschijnen in tien verschillende steden. Puur voor commerciële doeleinden, want meneer Platini gaat ons toch niet vertellen dat dit ten goede zal komen aan het voetbalniveau van het toernooi.

Volgens Platini is verspreiding over meer landen ook financieel interessant en daar schuilt ook gelijk het hele probleem van de Europese voetbalbond, alles draait om geld en macht. In december 2012 of januari 2013 beslist de UEFA of ze de kandidatuur openstellen voor een land, twee landen of voor heel Europa. Is dit het zoveelste proefbalonnetje van de UEFA of de keiharde realiteit? Wij vrezen het laatste…

Dat het voor supporters van de vierentwintig landen een onmogelijke opgave gaat worden om bij alle wedstrijden aanwezig te zijn, vergeet de voorzitter van de UEFA gemakshalve maar even. Drie poulewedstrijden in Madrid, Istanbul en Moskou gaan duizenden euro’s kosten en de stadions zullen allesbehalve uitverkocht zijn. Maar dat zal de UEFA een zorg zijn, zolang er maar genoeg geld binnenstroomt aan tv-inkomsten en louche sponsordeals zijn ze op het hoofdkantoor in Nyon (Zwitserland) gelukkig.

Commercie en voetbal…om te kotsen!

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " juni, 2012 " d.d. 30.06.2012

18 clubs, 306 wedstrijden: einde competitie!

Gepubliceerd op 30 juni 2012 - 13:00

Sinds het seizoen 2005-06 worden na afloop van de competitie, de zogeheten play-offs gespeeld. Door de KNVB geïntroduceerd om de spanning aan het einde van de competitie te verhogen, maar vooral om de kleinere clubs in de Eredivisie de kans te geven om een Europees ticket te verdienen. Dat dit Europese plaatsen ging kosten, nam de nationale voetbalbond maar op de koop toe. Zo kon het de eerste jaren gebeuren dat de nummer twee van de reguliere competitie overal naast greep en de nummer tien nog Europees kon halen. Een absurde situatie natuurlijk en dan hebben we het geen eens over dat Feyenoord in al die jaren nog nooit een wedstrijd in deze gehate play-offs won.

De play-offs hebben niet bepaald bewezen een verrijking voor het vaderlandse voetbal te zijn: ten eerste zijn ze onnavolgbaar, ten tweede zijn ze ook niet bepaald een toegevoegde waarde op sportief gebied en ten derde zitten de stadions alles behalve vol, daarnaast hebben én spelers én trainers én supporters zich meermaals tégen de play-offs uitgesproken! Maar de KNVB bleef wars voor de kritiek en wilde kost wat kost hiermee doorgaan. Een duidelijk geval van je kop in het zand steken!

Aan het eind van afgelopen seizoen kreeg FC Twente via het Fair Play-klassement van de UEFA een ticket voor het Europa League-toernooi, maar doordat de Tukkers als zesde in de competitie waren geëindigd, moesten ze van de KNVB toch meedoen aan de play-offs voor Europees voetbal. De Tukkers hadden daar allesbehalve zin in en verschenen dan ook niet in de sterkste formatie. Ze speelden op halve kracht en werden logischerwijs in de eerste ronde door RKC Waalwijk uitgeschakeld. De totale onzin van deze play-offs was daarmee een feit en de KNVB werd feitelijk voor lul gezet.

Na zeven seizoenen lijkt nu toch echt het einde in zicht en gaan we hopelijk terug naar de situatie die voor het laatst te zien was in het seizoen 2004-05. Wie zich via de competitie plaatst voor Europacupvoetbal heeft daar recht op en niemand anders. Aan het eind van het afgelopen seizoen kwam er veel kritiek op de opzet van de laatste fase van de Eredivisie, waarin de nummers vijf tot en met acht samen streden om één plaatsbewijs in de Europa League-voorronde. Feyenoord en SC Heerenveen beleefden een merkwaardige laatste wedstrijd, aangezien voor de Friezen verliezen gunstiger was dan winnen. Feyenoord won het duel in Friesland en plaatste zich voor de Champions (?) League en de Friezen waren door de nederlaag verzekerd van een Europees ticket.

De KNVB is dan ook niet doof gebleken voor alle kritiek en is aan de slag gegaan. Competitiemanager Gijs de Jong zegt daarover tegen Voetbal International: “Het is helder dat wij graag de situatie als eind vorig seizoen met SC Heerenveen – Feyenoord willen voorkomen. Het is onwenselijk dat verlies gunstiger is dan een gelijkspel. Dit wordt deels veroorzaakt door de Europese regel dat de verliezend finalist ook een Europees ticket krijgt als de bekerwinnaar zich voor de Champions (?) League, of de voorronde hiervan, plaatst.”

De Jong geeft aan dat de bond contact opgenomen heeft met de UEFA om de zaak te bespreken. “Wij hebben gevraagd of dit gewijzigd kan worden en het antwoord is negatief.” Dat betekent volgens De Jong echter niet dat het nu over en sluiten is, benadrukt hij. “Tweede optie die nu uitgewerkt wordt, is het fixeren van de play-offs op de posities vijf tot en met acht. In dat geval had Heerenveen namelijk alsnog play-offs moeten spelen.”

In onze ogen is er maar één mogelijkheid en dat willen we voor de KNVB nog wel een keer herhalen:

18 clubs, 306 wedstrijden: einde competitie!

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " juni, 2012 " d.d. 30.06.2012

Tingelingeling…

Gepubliceerd op 30 juni 2012 - 11:00

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " juni, 2012 " d.d. 30.06.2012

Pierre Vermeulen

Gepubliceerd op 30 juni 2012 - 08:00

De tegenstander waar Feyenoord met 1-0 van won in De Kuip was het Joegoslavische Radnicki Nis. Het was helaas niet goed genoeg om een ronde verder te gaan, mede doordat Pierre Vermeulen bij een 1-0 voorsprong een penalty miste. De vaste penaltynemer Jan van Deinsen durfde hem niet te nemen (hij durfde geen eens te kijken) en zodoende nam de Limburger Vermeulen de verantwoordelijk op zich.

De voorlaatste vraag van de LN’dige EK Quiz kregen we van Feyenoorder Danny en is wellicht de moeilijkste tot nu toe:

‘De Helderse affaire! Er werd een kaak gebroken van een tegenspeler na een uit de hand gelopen opstootje. Twee spelers werden daarvoor geschorst, die het overgens niet gedaan hadden. Er waren immers geen camera’s. Hoe kwam het nou dat de juiste speler niet werd geschorst? En welke spelers werden dan wel geschorst? Maar wie had het nou eigenlijk gedaan?’

We zijn benieuwd wie de juiste antwoorden goed heeft!

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " juni, 2012 " d.d. 29.06.2012

Raad geeft schoppende supporter bloemetje

Gepubliceerd op 29 juni 2012 - 21:00

De supporter die vorige week een dronken agent schoppen uitdeelde, krijgt een bloemetje van de Rotterdamse gemeenteraad. Bijna alle partijen waren het er donderdagavond in een spoeddebat over eens dat de supporter juist had gehandeld. Alleen GroenLinks vond dat de agent ook een bloemetje moet krijgen.

Bijna alle partijen waren het er donderdagavond in een spoeddebat over eens dat de supporter juist had gehandeld. Alleen GroenLinks vond dat de agent ook een bloemetje moet krijgen. De supporter gaat maandag weer aan de slag, zei burgemeester Ahmed Aboutaleb. De dronken agent heeft een boete gekregen van 480 euro.

Onderzoek door het Openbaar Ministerie pleitte de supporter vrij van het gebruik van excessief geweld. Beelden van de gebeurtenis op YouTube leidden tot commotie. GroenLinks sprak van buitensporig suppportersgeweld, Leefbaar Rotterdam vond dat de supporter moest worden ontslagen.

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " juni, 2012 " d.d. 29.06.2012

Glauciooooooooooooooo

Gepubliceerd op 29 juni 2012 - 08:00

De Feyenoorder die kort na zijn invalbeurt een rode kaart kreeg na een aanval op Danny Muller van RKC, was Glaucio de Jesus Carvalho. Hij kon helaas nooit zijn belofte inlossen en verdween al vrij snel uit De Kuip.

Van Feyenoorder Bert (nee niet Van Marwijk, die had geen tijd) kregen we de volgende fraaie maar erg lastige vraag:

‘Op het einde van 1981 speelde Feyenoord in de achtste finale van de UEFA Cup in een besneeuwde Kuip tegen een Joegoslavische ploeg. Er werd met 1-0 gewonnen en dat was na de 2-0 uitnederlaag net niet genoeg. Het had echter anders af kunnen lopen als Feyenoord bij een 1-0 voorsprong een strafschop benut had. Wie miste er vanaf elf meter?’

Succes met antwoorden!

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " juni, 2012 " d.d. 28.06.2012

Ingezonden: Klantenservice Feyenoord

Gepubliceerd op 28 juni 2012 - 19:08

Tot op het bot gefrustreerd heb ik besloten langs deze weg mijn beklag te doen over de ongelofelijke amateuristische en supportersonvriendelijke klantenservice van onze club.

Een aantal jaren terug heb ik mijn Silvercard opgezegd omdat uitkaarthouders verplicht werden gesteld om een foto te laten maken waarbij een nummer moest worden voorgehouden. Daar dit volledig tegen mijn principes in ging (ik ben toch geen in de kraag gevatte crimineel?!), en met mij vele andere, heb ik dit geweigerd met als gevolg sindsdien geen Silvercard meer. Bijkomend feit was ook dat er slechts bij een select gezelschap aan fotografen deze foto kon worden gemaakt. Met andere woorden, ik moest voor een simpel fotootje vanuit Friesland naar Zwolle. Maar goed, wij zijn Feyenoorders en het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Daarom heb ik besloten dit jaar weer een Silvercard te nemen en mijn principes voor een keer overboord te gooien. De liefde voor Feyenoord maakt de mens week in dit geval…

Goed, ik kreeg een oproep om deze dubieuze foto te laten maken. Ik keek gelijk of ik dit keer wellicht dichter bij huis een fotograaf kon vinden die was aangesloten bij het ‘Feyenoord foto netwerk’. Dit bleek het geval, in Drachten. Ik naar de betreffende fotozaak, waarbij de fotograaf me verzekerde nog nooit zulke flauwekul te hebben gehoord. Hij was hier helemaal niet bij aangesloten en wilde dit ook niet. Hij vroeg zich ook af waar Feyenoord het lef vandaan haalde om de prijs voor deze foto’s te bepalen. ‘Ik bepaal mijn eigen prijs voor foto’s’, aldus de fotograaf. Ik stond dus binnen vijf minuten weer buiten. Maar ja, wij zijn Feyenoorders, wij houden vol. Ik besloot om een gok te wagen en bij een andere fotograaf in Drachten te kijken. Deze man zei mij het systeem te kennen en mij zelfs te kunnen helpen. Prima, zo gezegd zo gedaan. Sindsdien wacht ik dus al véle weken op mijn Silvercard.

Vandaag was ik het lange wachten beu en belde ik de Feyenoord Klantenservice. Allereerst werd mij om een relatienummer gevraagd door een sloom pratende mevrouw met spraakgebrek. Relatienummer? Ben ik ‘een relatie’ van Feyenoord?! Mijn haren stonden reeds recht overeind en de toon was gezet. Ik toetste volgzaam mijn relatienummer in en dezelfde spraakgebrekkige mevrouw wist mij te melden dat er nog vijf wachtenden voor me waren. Ik dacht: ‘ ach dat valt nog mee, ze zullen ongetwijfeld meerdere telefonisten hebben i.v.m. die zogenaamde seizoenkaartdrukte.’ Dit bleek echter een misrekening; ik heb maar liefst 23(!) minuten in de wacht gestaan, waarbij ik vijf keer ‘Mijn Feyenoord’ heb kunnen luisteren. Toen de spraakgebrekkige mevrouw mij meldde dat ik de eerstvolgende was die aan de beurt was, ging ik er eens even goed voor zitten. Ik wilde graag weten hoe de mensen van de klantenservice zelf dachten over deze wanpraktijken. Plots stopte Lee met zingen. Ik pakte alweer mijn o zo fijne relatienummer bij de hand en wilde net mijn mond opendoen toen daar plots tuuut tuuut tuuut klonk.

De verbinding verbroken, ineens. Ik gelijk weer bellen, weer door het hele geautomatiseerde menu heen (wat zeker zo’n drie minuten duurt). Na wederom mijn o zo fijne relatienummer te hebben ingetoetst werd mij gemeld dat er nog zeven wachtenden voor me waren. Het was inmiddels 16.47 uur. Een kleine rekensom leerde mij dat ik never nooit voor 17.00 uur aan de beurt zou komen en om 17.00 uur pakken de dames en heren van de klantenservice hun broodtrommeltje en gaan ze lekker naar huis. Conclusie; Feyenoord heeft gemakkelijk een paar centjes aan mij verdiend, zonder dat ik er ook maar íets voor terug heb gekregen; 26 minuten maal 0,15 cent = 3,90 euro.

Ik zal nu eerst wijselijk een afkoelingsperiode in acht nemen voordat ik weer contact opneem met deze kansloze klantenservice. Morgen een nieuwe poging (dan maar via mail dacht ik zo). Immers, wij zijn Feyenoorders, wij houden vol!

Met rood-witte Feyenoord groet,

F. (Vak U)

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " juni, 2012 " d.d. 28.06.2012

Give it up for Feyenoord

Gepubliceerd op 28 juni 2012 - 16:00

De selectie van Feyenoord betrad gisteren De Kuip voor de eertse training van het seizoen 2012-13. Sinclair Bischop van RTV Rijnmond greep deze gelegenheid aan om de eerste CD-single ‘Give It Up For Feyenoord’ van MC F en The Champ aan Ruben Schaken te overhandigen. Het bewuste liedje zal komend seizoen voor elke thuiswedstrijd gespeeld worden. Juichen wij alleen maar toe, Feyenoord-liedjes in De Kuip! Als ze traditioneel maar wel het ‘Hand in Hand’ voluit en volledig blijven draaien tijdens de opkomst van beide elftallen!

In de Metro van gisteren een kort interview met de makers van ‘Give It Up For Feyenoord’

Jullie hebben de nieuwe single voor Feyenoord gemaakt. Zijn jullie tevreden over het resultaat?
We zijn heel tevreden over het resultaat! Anders hadden we nu nog in de studio gezeten. Het belangrijkste is dat overkomt bij het legioen dat we er gewoon weer voor moeten gaan met z’n allen.

Is dat de boodschap van de single?
Ja. En dat we als legioen zijnde ons ‘cluppie’ altijd zullen blijven steunen, hoe we er ook voor staan. De oude glorie hit ‘Hand in hand’ willen we niet vervangen, maar dat we op onze eigen manier deze boodschap mogen overbrengen is natuurlijk geweldig. We zijn ontzettend trots dat ze ons weer gevraagd hebben voor het lied dat voor iedere wedstrijd gedraaid wordt, echt super kick.

Jullie zeggen ‘weer’, daarmee doelen jullie op de eerdere hit die jullie hebben gemaakt voor de club, genaamd ‘Super Feyenoord’. Vertel daar eens over.
Puur kippenvel, iedere keer weer als het door de Kuip knalt. Het valt met geen pen te beschrijven, denk maar aan… je eerste orgasme bijvoorbeeld. Ook deze nieuwe hit is erop geschreven dat het door het legioen kan worden meegezongen, dat is belangrijk.

Als ik het zo begrijp hebben jullie een hoop clubliefde voor Feyenoord.
Klopt, zodra je over Feyenoord begint te praten voel je dat in je lichaam. We proberen bij iedere wedstrijd te zijn, maar door verplichtingen lukt dat soms niet. Over het komende seizoen hebben we een goed gevoel: het gaat geweldig worden. Zeker nu we Europa weer in gaan.

Welke spelers gaan schitteren volgens jullie?
Het succes zit ‘m er natuurlijk in dat alle spelers als een team spelen. Het is heel jammer dat Karim El Ahmadi weg gaat en we zijn heel benieuwd hoe Mitchell de Vrede zich gaat ontwikkelen dit seizoen.

Gaan jullie in de toekomst meer nummers maken voor Feyenoord?
Laten we niet op de zaken vooruit lopen, hè. We moeten eerst presteren… geen woorden maar daden!

 

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " juni, 2012 " d.d. 28.06.2012

Toen die fakkels aan gingen…

Gepubliceerd op 28 juni 2012 - 14:00

“De vergelijking met NEC is een belediging voor Feyenoord. Ik denk dat dit iets unieks is. Er wordt genoeg over verteld, maar als je dit dan meemaakt, zo mooi. Het is moeilijk te beschrijven. Ik dacht dat ik er op voorbereid was, maar toen die fakkels aan gingen…”

John Goossens over de eerste training.

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " juni, 2012 " d.d. 28.06.2012

King of the Gasstation

Gepubliceerd op 28 juni 2012 - 12:00

De speler die in het seizoen 1992-93 zijn shirt in het publiek gooide nadat hij had gescoord, was natuurlijk Mike Obiku. Was voor de meesten niet zo heel moeilijk om te raden.

De volgende vraag moet voor de echte kenners onder ons ook een eitje zijn:

‘Welke voormalig Feyenoorder kon bij zijn debuut (een invalbeurt) na enkele minuten met een rode kaart vertrekken en tegen welke tegenstander was dit?’

Antwoorden kunnen naar de redactie van Lunatic News gestuurd worden.